De Bromovulkaan - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu De Bromovulkaan - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

De Bromovulkaan

Door: Diederik

13 November 2015 | Indonesië, Banyuwangi

De nachttrein naar Surabaya zou om 0:48 vertrekken, maar dit is Indonesië. Dus terwijl wij al ruim van tevoren aanwezig waren op het station, had de trein een half uur vertraging. Uiteindelijk kwam de trein en na een paar korte slaapjes kwamen we rond 6:00 in Surabaya aan. Daar stonden de mannetjes ons al op te wachten om ons naar de Bromovulkaan te brengen. Nadat we alles overwogen hadden en nadat we wat van de prijs hadden afgedongen, hadden we een man die ons eerst naar de Bromovulkaan en daarna naar Ketapang (de havenplaats van de ferry naar Bali) wilde brengen.

Eerst gingen we dus naar de Bromovulkaan. De rit duurde ongeveer 3,5 uur en daarna moesten we met een jeep verder. Aangezien we gehoord hadden dat de krater van de Bromo niet zo bijzonder was, maar het uitkijkpunt wel, besloten we om met de jeep naar dat uitkijkpunt op een andere berg te gaan. Vanaf dat uitkijkpunt had je een prachtig uitzicht op de Bromo en de omliggende bergen. Om het nog beter te kunnen zien hebben we onze wandelschoenen aangetrokken en zijn we nog verder de berg opgeklommen. Het uitzicht was werkelijk schitterend!

Toen we lang genoeg naar de Bromovulkaan hebben staan kijken, reden we met de jeep terug en klommen we vervolgens de auto weer in. Onze volgende en laatste stop: Ketapang. De autorit was lang, vermoeiend en warm, maar uiteindelijk kwamen we rond 18:30 in Ketapang aan. Dit is de stad vanwaaruit we morgen de ferry naar Bali nemen. We kozen een hotel uit, checkten in en dumpten onze spullen om vervolgens het zwembad in te duiken. (Er zat toevallig een zwembad bij dit hotel...) Na het zwemmen hebben we nog wat gegeten en zijn we daarna vrij snel maar bed gegaan. Het was een lange en vermoeiende dag, maar we hebben wel de Bromovulkaan gezien, tot nu toe het hoogtepunt van de reis! Ik ben benieuwd wat Bali ons te bieden heeft!