Green Valley en Green Canyon - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Green Valley en Green Canyon - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Green Valley en Green Canyon

Door: Diederik

08 November 2015 | Indonesië, Pangandaran

Vandaag stonden verschillende excursies op de planning. We stonden op tijd op en na ons ontbijt (bananenpannekoeken!) haalde Gun ons op.

Allereerst gingen we naar de kroepoekfabriek. Daar zagen we hoe van gemalen vis en garnaal een deeg gemaakt werd dat vervolgens door een machine ging die er kleine porties van maakte. Daarna moesten de kroepoekrondjes drogen in de zon en daarna werden ze gebakken.

Vervolgens gingen we naar een poppenmaker, die traditionele theaterpoppen maakte. Hij was zelf niet aanwezig maar Gun liet ons zien hoe hij ze maakte en hij vertelde erbij voor wat voor verhalen ze gebruikt werden. Bij het huis van de poppenmaker werden ook kokosnoten verwerkt. De vezels van de buitenste schil konden ze gebruiken voor de bekleding van auto's, van de noot werd houtskool gemaakt en de melk en de kokos zelf konden geconsumeerd worden.

De volgende stop was de Green Valley. Zoals de naam het al zegt was het een vallei die groen was van de planten en van de rivier die erdoorheen liep. Het water begon ergens in een donkere grot en stroomde via een waterval naar beneden. Uiteraard konden we het niet laten om in het heldere water te zwemmen en om van de waterval te springen! Het was een prachtige lokale, alleen was het jammer dat er super veel Indonesiërs waren waardoor het lastig was om een mooie foto te nemen van de rivier zonder drijvende toerist gekleed in een knalrood zwemvest.

Inmiddels was het lunchtijd dus besloten we bij een zaakje te stoppen. Hier zaten we tussen de lokale bevolking te eten van een buffet waarbij je kon opscheppen wat je wilde en aan de hand van wat je gepakt had moest betalen.

Daarna gingen we naar de Green Canyon. Met een bootje vaarden we door een rivier die uiteindelijk bij een heel mooi punt kwam waarbij je omgeven was door steile rotsen. Daarnaast regende er allemaal kleine waterdruppels op ons neer en gaf de zon het geheel een mysterieuze gloed. Het water van de rivier is normaliter groen/blauw, maar omdat het de afgelopen dagen 's nachts had geregend was het water meer groen/bruin. Desalniettemin hebben we een paar mooie foto's kunnen maken en zelfs nog varanen en apen langs de kant gezien!

Na de Green Canyon zijn we nog naar een opvangcentrum voor schildpadden geweest. Hier zorgen ze voor schildpadden die per ongeluk gevangen zijn in de netten tijdens het vissen. Zodra de schildpadden zijn aangesterkt, worden ze weer in de zee vrijgelaten.

Tenslotte zijn we nog naar een mooi punt geweest dat uitkeek op de zee: de shark rock. Dat was vernoemd naar een steen die in zee lag en er vroeger ooit uit heeft gezien als een haai.

Toen zat de dag er wel zo'n beetje op en bracht Gun ons terug naar het hostel. Daarna zijn we op het strand weer wat wezen eten. Tijdens het eten begon het kei hard te regenen en en onweren. Door de regen en met natte voeten, aangezien de straten en steegjes blank stonden, zijn we terug naar ons hostel gerend. We pakten onze backpacks weer in en gingen naar bed. Morgen reizen we verder naar Cilacap.