Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Milford Sound - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Milford Sound

Door: Diederik

02 December 2014 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Met dank aan onze gratis navigatie app zijn we om 6:15 vertrokken richting Milford Sound, omdat we een cruise hadden geboekt die om 11:45 zou vertrekken. Volgens de navigatie zouden we er 5 uur over doen. Wij deden er slechts 3,5 uur over. We hadden dus 1,5 uur langer kunnen slapen... Gelukkig hadden we cappuccino en wederom (geloof me, het gaat nooit vervelen) een prachtige omgeving om doorheen te rijden. Op een gegeven moment kwamen we langs een meer aan de voet van de bergen en aangezien het windstil was, zag je de reflectie van de bergen in het meer terug. Het leek net een enorme spiegel! Ook moesten we voor het eerst door een tunnel dwars door een berg. Dit was echter niet een tunnel zoals in Nederland. Dit was echt een soort grot waar je doorheen reed. Toen we bij Milford Sound aankwamen hebben we onze auto geparkeerd, wat gegeten en gedronken, een korte wandeling gemaakt van 12 minuten (volgens de borden zou het 20 minuten duren, maar wij hebben zo'n topconditie dat wij dat in bijna de helft van de tijd kunnen) en zijn we naar de pier gegaan waar onze boot op ons lag te wachten.

Nadat we aan boord waren gegaan en onze lunchboxen hadden gekregen, gingen we op het bovenste dek zitten en genoten we van het zonnetje. De boot vertrok en wij aten onze lunch. Tijdens de toer vaar je over een rivier die tussen twee bergen loopt. Over de bergen lopen allemaal watervallen, groot en klein, en op de top van de meeste bergen ligt sneeuw. Onze gids vertelde wat over de omgeving, over het ontstaan van de Sound en over de dieren die er leefden. Tijdens de toer hadden we ontzettend veel geluk, want we hebben tot twee keer toe Fiordlandpinguïns gezien! Ze zwommen een beetje in het water en hopten een beetje rond op het land. Echt heel grappig om te zien. Ook zijn we langs een rots met allemaal zeehonden gekomen. Ze lagen daar een beetje lekker lui te zonnen.

Vervolgens gingen we als onderdeel van de toer naar een plek waar je als een soort aquarium onder water kon kijken. Het was eigenlijk een kamer die onderwater lag die je kon bereiken door een trap 10 meter naar beneden te nemen. Je kon heel goed de vissen en de planten zien die rondom die kamer leefden. Na die toer gingen we weer aan boord en vaarden we weer naar de haven. Heel wat foto's rijker gingen we weer aan land.

Nadat we een van de mooiste plekjes van NZ achter ons hadden gelaten, zijn we naar Te Anau gereden en hebben we ons hostel opgezocht. We dumpten onze spullen en hebben in een gezellige bar/restaurant wat gegeten. Terug in het hostel zijn we wederom op tijd naar bed gegaan. Het was een lange dag geweest en morgen hebben we weer een actieve dag op de planning staan! Volgende halte Manapouri en de Doubtful Sound. (Al die mooie gebieden op water tussen de bergen heten iets met Sound. Geen idee waarom...)