Hoe groter of hoger, hoe beter - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Hoe groter of hoger, hoe beter - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Hoe groter of hoger, hoe beter

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

11 November 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Zoals beloofd vandaag weer een berichtje met mijn belevingen van gistermiddag en met de dingen die ik vandaag gedaan heb!

10-11-2014
Nadat ik dus voor de tweede keer die ochtend mijn hostel verlaten was, liep ik via Kowloon park naar een metrostation waarvan de metro me uiteindelijk naar Tung Chung zou brengen. Opvallend aan Hong Kong is dat er overal parken zijn, zodat je even kunt ontsnappen aan de drukte van de grote stad. Het bijzondere aan Kowloon park is dat er een zwembad in is aangelegd. Ik had echter een andere activiteit gepland staan, namelijk de Ngong Ping Cable Car. Dit is een hele lange en hoge kabelbaan die vanuit Tung Cung over water en de bergen naar Ngong Ping village gaat. Het was een hele mooie tocht, maar alleen jammer dat je er zeker 2,5x zo lang voor in de rij moet staan (de rit duurde ongeveer 25 minuten).

Ngong Ping village was duidelijk voor de kabelbaan en de toeristen gemaakt. Het bestond voornamelijk uit winkels en etenstentjes, waaronder zelfs een Starbucks en een Subway. Maar goed de toeristen komen er ook voor twee dingen: de Big Buddha en het Po Lin klooster.

Als eerste ging ik naar het Po Lin klooster. Voor de ingang van het klooster was een plek waar massaal wierook opgestookt werd. In Nederland ken je wel die leuke kleine stokjes die je ergens in de woonkamer neerzet en die vervolgens een aangename geur verspreiden. Nou daar doen ze dat iets anders. Daar hadden ze wierookpalen met een diameter ter grote van een sinaasappel. En die palen gaven geen rozen- of lavendelgeur, maar pure, onvervalste wierooklucht. Ik heb de rest van de dag de geur van wierook in m'n neus gehad. In het klooster zelf was niet zoveel bijzonders te zien op wat mooie decoratie en gouden boeddhabeelden na. En ik heb een echte monnik in een geel gewaad gezien! Ik zag hem toevallig buiten staan, terwijl hij op z'n smartphone bezig was. Tja, zelfs monniken gaan met de tijd mee.

Vervolgens ben ik naar de Big Buddha gelopen. Dit is een 34m hoog Boeddha beeld en daarmee een van de grootste van zijn soort (bronzen zittende Boeddha's). Om bij het beeld te komen moet je meer dan 260 treden beklimmen. Vermoeiend maar dan heb je ook een prachtig uitzicht op de bergen. Toen ik boven bij die Boeddha stond begon het mistig te worden, waardoor het hele landschap een beetje een mysterieuze sfeer kreeg. Uiteraard was dat best gaaf om te zien!

Uiteindelijk ben ik terug naar het dorpje gelopen. Heb wat souveniertjes gekocht en een cappuccino gedronken bij de Starbucks en ben vervolgens met de bus en daarna de metro weer naar m'n hostel gegaan. Na het eten ben ik nog even naar de waterkant gegaan om naar de lichtshow van Hong Kong te kijken. Elke dag om 20:00 gaan onder begeleiding van muziek verschillende lichteffecten op de gebouwen aan de andere kant van het water aan en uit. Het was wel leuk om te zien, maar eerlijk gezegd vond ik de effecten niet heel veel toevoegen. Al die verlichte gebouwen zagen er 's nachts sowieso wel indrukwekkend uit. Na nog een korte avondwandeling ben ik weer teruggegaan naar m'n hostel en m'n bed in gedoken.

11-11-2014
Vanochtend werd ik, geluksvogel die ik ben, wakker met een keelontsteking. Dus ik heb de hele dag op strepsels zitten zuigen. Maar dat mocht de pret niet drukken.

's Ochtends nam ik de Star Ferry naar Hong Kong Island. Een leuk tochtje en eens een keer wat anders dan steeds die saaie metro. Op HK Island heb ik een beetje tussen de enorme flatgebouwen en door het businesscentrum gelopen. Vervolgens heb ik de Peak Tram, een gammele tram die door 1 stalen kabel een enorm steile berg op wordt getakeld, genomen naar The Peak. Vanaf The Peak zou je namelijk een fantastisch uitzicht hebben op Hong Kong. Helaas was het nogal mistig (of smog'ig) waardoor je niet alles super goed kon zien. Na een stevige lunch heb ik weer de tram naar beneden genomen.

Vervolgens heb ik weer een wandeling door een park gemaakt, het Hong Kong park dit keer, voordat ik de metro nam die me in de buurt van de Man Motempel bracht. Deze tempel is geweid aan de god van de literatuur (Man) en aan de god van de oorlog (Mo). Kenmerkend aan deze tempel is dat er aan het plafond allemaal wierookspiralen hangen met daarin een briefje waarop iemand zijn of haar wens kan schrijven. Terwijl ik dit schrijf valt het me pas op hoeveel wierook ik de afgelopen dagen wel niet gezien heb. Na de tempel ben ik weer naar m'n hostel gegaan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hong Kong, Hong Kong

Diederik

Actief sinds 31 Okt. 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 21165

Voorgaande reizen:

03 November 2015 - 26 November 2015

Indonesië

23 Februari 2015 - 20 Maart 2015

Californië

18 December 2014 - 24 December 2014

Kuala Lumpur

14 November 2014 - 17 December 2014

Nieuw-Zeeland

07 November 2014 - 13 November 2014

Hong Kong

Landen bezocht: