Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Borobudur en Prambanan - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Borobudur en Prambanan

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

11 November 2015 | Indonesië, Jogjakarta

Rond drie uur werden we gewekt door de imam die ons opriep om te bidden naar Mekka. Wij hadden echter meer behoefte aan onze nachtrust dus sliepen verder totdat de wekker om 4:15 afging. Aankleden en ontbijten want we werden om 5 uur opgehaald om naar de Borobudur te gaan.

Het was ongeveer een uurtje rijden en nadat we onze kaartjes en een gids hadden geregeld liepen we naar de tempel. Eerst liet hij ons nog een kruidje-roer-me-niet zien en zagen we kameleons en hagedissen op de bomen. Vervolgens liepen we naar de tempel. Deze bestaat uit 9 verdiepingen, 6 zijn vierkant, 3 zijn rond. Op de verdiepingen staan allemaal Boeddhabeelden en stoepa's (een soort bel). Verder zit de hele tempel vol met extra betekenissen en inscripties. Wij hadden als doel om zoveel mogelijk foto's te maken zonder andere toeristen erop. Uiteindelijk zijn we er redelijk in geslaagd. Tijdens onze missie werden we wederom veel gefotografeerd en zelfs geïnterviewd door studenten die daar hun dagje uit hadden. Na twee uur besloten we om verder te gaan naar de Prambanan.

De Prambanan lag ongeveer een uurtje rijden van de Borobudur af. Deze tempel is het grootste Hindoe-Javaanse tempelcomplex in Indonesië. Tijdens een aardbeving in 2006 is een groot deel van het enorme complex vernield. Alleen de grootste tempels, die geweid zijn aan de grootste goden zijn gespaard gebleven. Bij de ingang van de tempel stonden een aantal studenten die ons wel wilden rondleiden. Dit om hun Engels te oefenen. Ze deden erg hun best en bij elke tempel wisten ze wel iets te vertellen over de god die erin stond. Nadat we alles hadden gezien, hebben we nog een ritje met een shuttlebusje gemaakt naar een andere tempel die een stukje verderop lag. Deze hebben we niet van dichtbij bekeken omdat het meer dan 30 graden was, het zweet van ons gezicht droop en we onze chauffeur niet te lang wilden laten wachten.

Na de Prambanan hebben we nog bananenpannekoeken gegeten in een zaakje tegenover de tempel en daarna zijn we terug naar Yogyakarta gereden. Daar fristen we ons op en regelden we de treinreis naar Surabaya voor overmorgen. Daarna hebben we nog een rondje gelopen langs alle winkeltjes en kraampjes die batik aanboden. Aangezien het eten van gisteren zo goed bevallen is, hebben we bij hetzelfde restaurantje gegeten. Tijdens het eten maakten we nog een kleine aardbeving mee. Een heel apart gevoel, alsof er een enorm zwaarlijvig persoon langs kwam gelopen en de vloer aan het trillen bracht. Het duurde ook maar een halve minuut. Vervolgens zijn we teruggegaan naar het hostel en zijn we op tijd gaan slapen. Dit keer slapen we eens lekker uit!