Raften en Maori's - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Raften en Maori's - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Raften en Maori's

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

13 December 2014 | Nieuw Zeeland, Rotorua

Na het gebruikelijke ochtendritueel begonnen we de dag met een adrenalinekick. We hadden besloten om te gaan raften in de Kaituna rivier waarbij je van een waterval van ongeveer 6/7 meter ging. Best spannend dus.

Zoals we inmiddels wel gewend zijn, kregen we weer een super sexy wetsuit aan en een felgroene helm op. We kregen een korte uitleg op het droge hoe we moesten zitten en peddelen en nog belangrijker wat we moesten doen om in de boot te blijven als we van een waterval afgingen. De legde de boot in het water en we begonnen aan de wilde tocht in het woeste water.

Om het een beetje samen te vatten: het was super leuk! De rivier stroomde lekker snel en er zaten veel kleine "drops" in waardoor het spannend bleef. De grote waterval was best spannend omdat je in korte tijd goed moest gaan zitten, je peddel moest vasthouden, je je goed aan de boot moest vasthouden en ook nog je adem moest inhouden. Dit laatste vergat ik een beetje waardoor ik naar adem happend boven kwam. De boot bleef namelijk voor ongeveer 2 seconden helemaal onder water! Het meisje wat voorin de boot zat viel door de klap zelfs nog uit de boot, maar met een beetje hulp kregen we haar weer ongedeerd op haar plek. Op een gegeven moment mochten we het water inspringen en een beetje ronddobberen in de rivier, totdat onze stuurman zei dat er weer een kleine waterval aankwam. Vasthouden aan de boot dan maar en hopen dat je geen scherpe rotsen raakt. Uiteraard ging dit gelukkig allemaal goed. Ook hebben we een paar keer de mensen die voorin zaten laten genieten van een frisse douche door de boot een kleine waterval in te laten varen. Erg leuk, tenzij je zelf voorin zit (ik kan het weten, want ik heb ook even voorin gezeten).

Na het raften hebben we, nadat we ons hadden opgefrist in het hostel, een wandeling door Rotorua gemaakt. Tijdens de wandeling hebben we nog een aantal souveniertjes gekocht voor het thuisfront.

Voor de avond hadden we een Maori avond gepland. Nadat we met de bus bij het Maoridorp waren afgezet, kregen we een officiële begroeting en welkom door het stamhoofd. In het dorp kregen we uitleg over de Maoricultuur en kregen we een voorstelling met muziek en dans te zien. Uiteraard kregen we ook de Haka te zien, een oorlogsdans die de Nieuw-Zeelandera vandaag de dag nog steeds op het rugbyveld uitvoeren.

Vervolgens kregen we een buffet dat op een Maorische wijze was bereid. Het komt erop neer dat ze hete vulkanische stenen in een groot gat gooien, daar het eten op leggen en vervolgens het gat afsluiten. Hierdoor ontstaat een soort oven waarin het eten gaar wordt. Het eten was niet heel bijzonder, maar smaakte wel prima. De pavlovataart die als dessert op het menu stond was echter verrukkelijk! Echt eentje die ik moet onthouden voor thuis. Met onze buikjes rond en flink wat informatie rijker keerden we uitgeput terug naar het hostel.