Walvissen en wijn - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Walvissen en wijn - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Walvissen en wijn

Door: Diederik

08 December 2014 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Vanochtend stonden we weer op tijd op. Dit keer omdat we vanuit een vliegtuigje naar walvissen, de spermwhales om precies te zijn, gingen kijken!

Na een korte presentatie over de walvissoorten die in Kaikoura voorkomen en waarom ze juist daar zitten (iets over warm en koud water wat in Kaikoura samenkomt en daardoor een perfecte leefomgeving is voor plankton) gingen we het vliegtuigje in. We stegen op en vlogen richting de zee op zoek naar walvissen. Al snel hadden we nummer 1 gevonden. Meestal zijn ze rond de 20 meter, maar vanuit de lucht leek het veel kleiner. Het was wel bijzonder om het hele dier goed te kunnen zien. Om de twaalf seconden spoot het water de lucht in en na een tijdje dook hij onder en was de staartvin het laatste wat je van het enorme dier zag. Vervolgens kan een spermwhale ongeveer een uur onder water blijven waarna hij weer een paar minuten boven water blijft om uit te rusten. Dit zijn de momenten waarop we ze konden zien.

In totaal hebben we drie walvissen kunnen zien. Onze piloot Anthony vloog steeds rondjes zodat je de walvis goed kon bekijken en foto's kon maken. Erg leuk, maar je moet er wel een sterke maag voor hebben. Eerlijk gezegd was ik enigszins blij dat ik weer op het land was, want als we veel langer in de lucht hadden gezeten had Anthony z'n vliegtuigje schoon kunnen maken (we hadden gelukkig ook van die papieren zakjes). Na de walvissen haastten we ons naar de auto en reden in volle vaart (bijna gesnapt door de politie) naar Blenheim.

In Blenheim hadden we een wijntoer geboekt waarbij je naar verschillende wijngaarden zou rijden en verschillende wijntjes zou proeven. Ik heb totaal geen verstand van wijn dus ik was benieuwd wat me te wachten stond. Om 13:00 werden we opgehaald met een busje (zelf rijden leek ons niet zo handig).

De man die de toer begeleidde was een vriendelijke oudere man die volgens mij een echte wijnkenner was. Hij vertelde wat over de Marlborough omgeving en de wijngaarden en hij was behoorlijk onder de indruk dat wij uit Nederland kwamen. In totaal hebben we 5 wijngaarden bezocht en ongeveer 24 wijntjes geproefd. In het begin deden we net alsof we precies wisten wat de sommelier ons vertelde maar naar wijntjes wisten we dat ook (of dachten we dat te weten omdat de wijn begon te werken). Bij wijngaard nummer 3 hebben we een fles Sauvignon Blanc gekocht omdat die wel erg lekker was. Als laatste zijn we nog gestopt bij een chocoladefabriek waar we wat chocolade hebben geproefd.

Enigszins aangeschoten werden we bij het hostel afgezet. Vanuit daar zijn we opzoek gegaan naar een leuk etenstentje. We eindigde bij een soort Duitse bar/restaurant waar het eten prima smaakte. Vervolgens zijn we terug naar het hostel gegaan en zijn op tijd gaan slapen. Morgen nemen we alweer de ferry naar het Noordereiland. Wat vliegt de tijd!