Dolfijnen! - Reisverslag uit Pukenui, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Dolfijnen! - Reisverslag uit Pukenui, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Dolfijnen!

Door: Diederik

18 November 2014 | Nieuw Zeeland, Pukenui

Vandaag was de dag aangebroken waar we beiden ontzettend naar hadden uitgekeken. Om 9:30 hadden we een toer gepland staan waarbij we vanuit Paihia naar The Bay of Islands zouden varen. Deze eilanden staan erom bekend dat er veel dieren rondzwemmen waaronder wilde dolfijnen!

Om 9:15 kwamen we bij de pier van Paihia aan en daar lag de rode catamaran al op ons te wachten. De kapitein liet ons aan boord en na een korte introductie gingen we de zee op. Het is echt fantastisch om lekker in het zonnetje op een boot te zitten die langs de mooiste eilanden over een helderblauwe zee vaart. Een van de bemanningsleden legde ons uit wat het programma van de dag was en dat we misschien dolfijnen te zien kregen. Als dat het geval was keken ze of er een mogelijkheid was om met ze het water in te springen. We kregen een kop thee en een koekje en Sabrina en ik gingen aan de voorzijde van de boot zitten.

Na een tijdje hadden we geluk. Voor ons zwom een grote groep dolfijnen! Ow wat zijn dat leuke beesten! Ze zwommen naast en onder de boot door, sprongen af en toe uit het water en kwamen vaak boven om zichzelf te laten zien! Heel bijzonder waren een moeder en kind die constant synchroon aan het zwemmen waren. Het fijne aan deze toer bij deze organisatie was dat we zowel van de voor als van de achterzijde van de boot de mogelijkheid hadden om de dolfijnen te zien. Daarnaast waren we met een kleine groep van ongeveer 15 man, waardoor iedereen de kans kreeg om de mooiste foto's te maken. Op een gegeven moment gingen de dolfijnen eten dus zwommen ze super snel langs de boot af. Aangezien de dolfijnen vonden dat het tijd was voor een lunch, leek dat ons ook een goed idee.

Voor de lunch stopte we op een eiland dat voor 95% als kiwireservaat diende. De overige 5% was strand en daar konden we even relaxen terwijl de bemanning de lunch klaarmaakten. Vanuit de boot kon je of met een bootje afgezet worden op het eiland of je kon zwemmen. Wij hadden wel zin in een stukje zwemmen dus wij doken met wetsuit, duikbril, snorkel en flippers het verfrissende (17 graden) water in. Ik kan je vertellen dat de eerste seconden verdomde koud waren! Een extra motivatie om snel naar de kant te zwemmen!

Toen we bij het strand waren hebben we nog even langs de kust gesnorkeld. Sabrina had een grote vis gezien en ik heb echte paarse zee-egels gezien (ja, ze bestaan niet alleen bij Freddi Fish ;)). Vervolgens hebben we nog een wandeling gemaakt op het eiland naar een plek waar je een fantastisch uitzicht had over de zee en verschillende eilanden. Toen we weer beneden kwamen was het alweer tijd om terug naar de boot te gaan voor de lunch.

Na de lunch die bestond uit twee hotdogs met een salade gingen we weer de zee op voor de tweede maal op zoek naar dolfijnen. Wederom hadden we geluk en kwamen we dezelfde groep tegen. Net als de eerste keer waren ze lekker speels en hebben we veel foto's kunnen maken. Helaas konden we niet met ze zwemmen, omdat er baby's bij waren, maar het was hoe dan ook een geweldige ervaring!

Toen we weer in Paihia waren aangekomen, hebben we de auto gepakt en zijn we op weg gegaan naar Pukenui, of zoals wij het al de hele trip noemen: Puk en ui. We hebben besloten om tijdens het rijden geen foto's meer van het landschap te maken, omdat we dan bezig zouden blijven. Achter elke bocht zit weer een ander prachtig beeld. Groene heuvels, rivieren, grazende koeien en schapen, hoge bergen en blauwe zeeën. Je ziet het allemaal voorbijkomen als je met de auto door Nieuw Zeeland trekt. Onderweg zijn we nog gestopt bij de Rainbow Falls, een waterval, Doubtless Bay, een echt bounty strand, en bij een groot meer vlakbij een plaatsje in de buurt van Pukenui.

In Pukenui hadden we ons hostel snel gevonden en het ligt aan een super groot meer. We hebben met uitzicht op het meer genoten van een boterham met Nutella en een kop thee. Morgen gaan we naar Cape Reigna en sandboarden over de zandduinen! Kortom weer een volle dag vol geweldige avonturen!