Naar Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Naar Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Naar Ubud

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

18 November 2015 | Indonesië, Ubud

Vanochtend stapten we weer in de auto en reden we naar Ubud. Onderweg zijn we nog een paar keer gestopt bij de rijstvelden om daar een foto van het landschap te maken. Ook zijn we bij twee tempels gestopt: de Pura Besakih en de Goa Gajah tempel.

De Pura Besakih is de grootste en meest heilige Hindoetempel van Bali. Bij de ingang hebben we afgedongen van de entreeprijs, omdat wij eerder gehoord hadden dat ze veel te veel geld vroegen aan toeristen, en vervolgens heeft een niet al te enthousiaste gids ons de tempel laten zien. Het was inderdaad een enorm complex wat ergens hoog op een heuvel lag. Het complex bestond uit heel veel verschillende soorten tempels zodat elke familie in zijn eigen tempel kon bidden. Er was zelfs een tempel voor toeristen, zodat wij daar ook ons offer konden brengen. Een lief oud vrouwtje hielp ons met het ritueel wat bestond uit bloemen op ons hoofd leggen, besprenkeld worden met water en drinken van het heilige water. Gezegend liepen we terug naar de auto.

De Gao Gajah tempel is voornamelijk bekend vanwege de grot met de rijkelijk versierde ingang. Dat was tevens het meest
Interessante van het hele complex. Binnen in de grot was verder niet veel bijzonders te zien op een beeld en twee restanten van beelden na. Rondom de grot was nog een klein tempeltje en een vijver. Veel tijd hebben we er niet doorgebracht want het was bloedheet buiten!

Niet veel later waren we in Ubud. We zochten een homestay en gingen ons oriënteren op de souveniertjes, want daar stond Ubud om bekend. De kunst is om op het juiste moment van de dag langs te lopen en te wachten bij een voorwerp tot ze een bod doen. Vervolgens moet je doen alsof je wegloopt en dan zakt de prijs vaak al met 50%. Vanaf dan kun je handelen.

Wat verder opvalt is dat Ubud enorm toeristisch is. Overal lopen blanke mensen rond, waardoor je haast vergeet dat je in Indonesië bent. 's Avond hebben we nog wat gegeten in een klein zaakje en zijn we daarna naar een traditioneel Balinese balletvoorstelling geweest. Leuk en bijzonder om eens gezien te hebben. Na de voorstelling zijn we teruggelopen en zijn we ons bed in gedoken. Morgen meer!