Bandung en Ciater - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Bandung en Ciater - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Bandung en Ciater

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

05 November 2015 | Indonesië, Bandung

Vandaag stonden we op tijd op, omdat we om 10:15 de trein naar Bandung wilden nemen. In het hostel kregen we echter te horen dat je een uur van tevoren aanwezig moet zijn om een kaartje kopen en dat de taxi naar het station er een half uur over zou doen. Hierdoor besloten we noodgedwongen de trein van 11:45 te pakken. De taxi zette ons veilig af op station Gambir waar we nog een colaatje dronken. Voor 100.000 rupiah (bijna 7 euro) kochten we een kaartje voor de executive class waar ze airco, stopcontacten en zelfs draaiende stoelen hadden. Kortom, in overdreven luxe reden we in 3 uur naar Bandung en lieten we Jakarta achter ons.

Aangezien ik gisteren vrij weinig over Jakarta heb geschreven, volgt hier een stukje. Jakarta is een grote Aziatische stad met gebieden met grote moderne gebouwen en gebieden met gebouwen die meer weg hebben van een bouwval. Overal rijden taxi's en scooters kriskras over de weg. Als je over "de stoep" of langs de weg loopt, kom je verschillende geuren tegen (uitlaatgassen, urine, fruit, konijnen, gebakken voedsel). Langs de weg verkopen de mensen allerlei verschillende soorten voedsel die ze dan in een vitrine-kar tentoonstellen.

Dat was de intermezzo, nu terug naar de reis. Eenmaal in Bandung gingen we op zoek naar een slaapplek. Een van mijn reisgenoten had op het tv-programma 3 op reis een leuk hotel gezien in Ciater aan de voet van een vulkaan. Bij dit hotel was een Hot Springs park met gave waterval en dit allemaal voor zo'n 45 euro in totaal. Zelfs onze koning had er ooit geslapen. We namen een auto met chauffeur naar het hotel en hoopten dat ze nog plek hadden. Daar aangekomen bleek het een luxe resort te zijn dat ook ietsjes duurder was dan verwacht. Ook de waterval viel een beetje tegen, aangezien deze achter een hek stond waar je niet langs mocht. (Tot zover de betrouwbaarheid van NPO3) Desalniettemin hebben we daar prima gegeten (mijn nasi was zo pittig dat mijn lippen nog tintelen) en hebben we de rest van de avond in het warme water gelegen, want dat was hoe dan ook heerlijk! Morgen komt dezelfde chauffeur terug om ons naar de vulkaan te brengen, een theeplantage te laten zien en ons vervolgens terug naar Bandung brengt, zodat we vanuit daar verder kunnen reizen. Tot morgen!