Tour of the Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Tour of the Catlins - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Tour of the Catlins

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

04 December 2014 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Ook vandaag zijn we weer op tijd vertrokken en na het tanken en de nodige boodschappen (bij het afrekenen kwamen we nog een man tegen die oorspronkelijk uit Nederland kwam en het Nederlands nog goed beheerste, terwijl hij inmiddels al 61 jaar in NZ woont!) zijn we begonnen aan de Catlins Tour. Dit is een route langs de kust waarbij je langs veel interessante plekken komt.

Onze eerste stop was bij Waipapa Point. Op deze plek heb je een mooi uitzicht op de zee, maar het heeft ook een nare kant. Op deze plek is in 1881 een schip op een verborgen rif beland en gezonken. Hierbij zijn 131 mensen om het leven gekomen. Toen we langs het strand liepen hebben we ook nog een zeeleeuw gezien. Hij was behoorlijk dik en lag daar een beetje lui op het strand.

Vervolgens zijn we gestopt bij Curio Bay. Hier kun je bij eb de fossielen van een 160 miljoen jaar oud bos zien. Ook zaten er yellow eyed pinguïns, maar die hebben we helaas niet gezien. Eigenlijk is dat ook niet zo heel gek want het is de zeldzaamste pinguïn soort.

Daarna zijn we naar twee watervallen wezen kijken: de McClean Falls en de Purakaunui Falls. Vooral de laatste was erg mooi, omdat het water in allemaal verdiepingen naar beneden viel.

Toen zijn we op zoek gegaan naar Jacks Blowhole. Geen idee of we het gevonden hebben. Na een zware en ranzige toch door de modder kwamen we bij een uitkijkpunt, maar het pad ging nog verder. Nadat we langer dan de aangegeven 20 minuten hadden gelopen, zijn we maar omgekeerd. Met een paar schoenen minder en een paar sokken zeiknat zijn we verder gereden.

De laatste stop van de tour was bij Nugget Point. Ook hier kon je met geluk yellow eyed pinguïns zien vanuit een klein houten hutje. Door de raampjes had je uitzicht op het strand. Er stonden al mensen hoopvol te turen naar de zee met hun camera in de aanslag. Wij besloten ook even te blijven wachten en na 15 minuten liep er een pinguïn vanuit het water het strand op! Op dat moment kwam er vanuit de bosjes nog een pinguïn te voorschijn! Met kleine hopjes sprongen ze naar elkaar toe. Vervolgens ging de ene pinguïn de bosjes in terwijl de ander juist de zee in ging. Wisseling van de wacht denk ik. Heel bijzonder om te zien. Toen het strand weer leeg was zijn we weer vertrokken.

Verder was de dag niet zo interessant meer. We zijn naar Dunedin gereden, checkte in bij ons hostel, hebben gekookt en zijn naar bed gegaan. Morgen gaan we nog een keer pinguïns bekijken in Oamaru!