Gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Gletsjer - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Gletsjer

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

29 November 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Wederom zijn we vroeg ons bed uitgekomen. Dit keer om te Skypen met de Wolfsvengroep, vanwege Jessica's verjaardag. De internetverbinding was niet geweldig (wat internet betreft lijkt NZ wel een derdewereldland) maar het was leuk om die snoetjes weer te zien. We werden als laptop op een stoel gezet zodat het net leek of we erbij waren. Na het gesprek sprongen we weer in de auto en gingen op weg naar de Franz Jozef Gletsjer.

Het dorpje bij de gletsjer ligt tussen de bergen waarvan de toppen bedekt zijn met sneeuw. Wederom prachtig om te zien! Bij het informatiecentrum kozen we een geschikte route uit om te wandelen en met vesten en poncho's gingen we op pad. De poncho's waren echt nodig want het regende flink in de vallei waar we liepen. Hoe dan ook zag het er wederom schitterend uit! De bergen, de rotsen die er zo perfect uitzien dat ze wel nep lijken en overal kleine watervallen en stroompjes water die van de bergen glijden.

De gletsjer was in 4 jaar tijd enorm gekrompen door klimaatveranderingen waardoor de enige manier waarop je nog echt op de gletsjer kon wandelen met behulp van een helikoptervlucht was. Aangezien wij de prijs daarvoor nogal hoog vonden liggen, hebben wij het bij de wandeling gehouden. Het ijs was ongeveer 250 meter van ons vandaan en had een witte/lichtblauwe gloed. Wederom erg mooi! Toen we aan de voet van de gletsjer stonden en aan de terugweg wilde beginnen stopte het opeens met regenen en begon de zon te schijnen. Poncho uit, vesten uit en genieten van de zon, want de temperatuur loopt snel op. In de zon zag de vallei er nog mooier uit! Echt een Lord of the Rings landschap!

Na de wandeling wilde we naar het hostel gaan, maar we wisten niet meer bij welk hostel we geboekt hadden. Er waren er namelijk twee die erg veel op elkaar leken met gratis ontbijt, gratis popcorn, gratis WiFi, gratis hot tub en gratis soep (Hollanders dat we zijn). We gingen maar naar hostel 1 en vroegen of we daar geboekt hadden. De man van de receptie zei dat er geen boeking in het systeem stond. Gênant... Dus toen maar naar hostel 2 gereden (50 meter verderop) om te kijken of dat wel ons hostel was. Helaas was de receptie op dat moment gesloten. Toen zijn we maar een beetje gaan rondwandelen in het dorp en hebben we lekker nacho's gegeten en brood gehaald. Toen we bij het hostel terugkwamen was de receptie gelukkig open en werd bevestigd dat we inderdaad bij hen geboekt hadden. Vervolgens hebben we onze spullen gepakt en hebben we wat gechilled in het hostel en hebben we de hot tub uitgeprobeerd. Even lekker ontspannen!

Daarna zijn we naar de lokale pub gegaan voor een maaltijd, een enorme hotdog genaamd de Big Boy, en wat biertjes. Ook hebben we nog een potje gepoold. Sabrina won...

Uiteindelijk zijn we teruggerend naar het hostel (het regende weer) en zijn we gaan slapen. Morgen weer een lange rit naar de adrenaline stad Queenstown!