Black Labyrinth! - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu Black Labyrinth! - Reisverslag uit National Park, Nieuw Zeeland van Diederik Toonen - WaarBenJij.nu

Black Labyrinth!

Door: Diederik

Blijf op de hoogte en volg Diederik

22 November 2014 | Nieuw Zeeland, National Park

Om 6:50 ging vanochtend de wekker. Niet echt een vakantietijdstip maar we wilden om 9 uur bij de Waitomo Caves zijn. We hebben om 7:30 snel het gratis ontbijt meegepikt en zijn om 7:45 met de auto vertrokken. Een uurtje later waren we bij de Waitomo Caves.

Deze groten staan erom bekend dat ze vol met gloeiwormen zitten en aan de verschillende barretjes en morelletjes te merken is het een echte toeristische trekpleister. Wij hadden onze kaartjes, een wet hair combo waardoor we om 10:30 nog een avontuurlijke toer door een andere grot hadden, van te voren al gekocht waardoor we meteen door mochten lopen.

Bij het begin van de toer vertelde onze gids wat over het ontstaan van de grotten, het ontstaan van stalactieten en stalagmieten en hoe het komt dat de gloeiwormen licht geven. Ze vertelde dat de wormen eigenlijk larven zijn die een lichtgevende staart hebben. Op dit licht komen kleine insecten af die dan vervolgens in een slijmdraad blijven hangen die de larven uitscheiden. Als de larven beet hebben slurpen ze de slijmdraad met vliegjes op. Interessante manier om aan eten te komen!

Na het zien van de slijmdraden en de gloeiwormen werden we naar een boot gebracht. De boot vaarde in het pikkedonker door de grot. Als je naar boven keek leek het wel of je een sterrenhemel zag maar dan met veel meer sterren. Overal waar je keek zag je kleine blauw/groenachtige lichtgevende puntjes! Aan het einde van de tunnel mocht je pas foto's maken dus iedereen pakte als een bezetene z'n camera. We zaten met een grote groep Japanners en Chinezen (uit Hong Kong) in een boot en je weet hoe die zijn met camera's... Arme gloeiwormen...

Na de Waitomo Caves gingen we op weg (2km terug) naar onze Black Labyrith toer. Hierbij zouden we door water in grotten lopen en van watervallen springen. Allereerst moesten we een verklaring invullen en ondertekenen dat we medisch gezond genoeg waren voor de toer. Vervolgens kregen we onze wetsuit, sokken, schoenen en helm. Ik heb me in m'n leven nog nooit zo sexy gevoeld. Na wat foto's stapten we in het busje dat ons naar de grot zou brengen.

Voordat we naar de grotten gingen, kregen we eerst nog wat instructies. We kregen zo'n stevige zwemband en daarmee gingen we het springen oefenen. Voordat we mochten springen moesten we zeker weten dat de band groot genoeg was. Daarvoor moest hij om je kont kunnen maar wel van je oksel tot aan je knieën als je gebogen stond. Geen idee of dit serieus was want we liepen ontzettend voor lul. Toen gingen we een riviertje inspringen: band om je kont en 1, 2, 3, achteruit springen. Tenslotte oefenden we nog even "de aal", een methode om als een trein door de grotten te dobberen. Weer een foto en toen op weg naar de grot.

Het is moeilijk te beschrijven wat we allemaal gedaan hebben maar het was super vet! Door het stromende water liepen we in een pikdonkere grot. Gelukkig hadden we een lampje op onze helm die het pad voor je voeten verlichtte. Het water was tussen de 10 en 14 graden wat niet zo koud was als we in eerste instantie gedacht hadden (hulde aan de wetsuits). We hebben twee keer van kleine watervallen moeten springen op de manier zoals we die geoefend hadden. Spannend maar ook super leuk! In deze grotten waren ook gloeiwormen en stiekem was deze manier van gloeiwormen bekijken, dobberend in je band, stiekem veel leuker dan in een veilige boot vol Japanners. Dus mocht je ooit de gloeiwormen bij Waitomo willen bekijken: doe dat op een actieve manier!

Nadat we in het pikkedonker, want we moesten van onze instructeurs als spelletje onze lampjes uit doen, de uitgang hadden gevonden, werden we teruggebracht naar het centrum waar we lekker konden douchen en soep met bagels kregen. Na deze lunch zijn we moe maar voldaan weer in de auto gestapt en naar Tongariro National Park gereden.

In ons hostel hebben we gekookt en voorbereidingen getroffen voor morgen. Morgen gaan we de Tongariro Crossing doen, een 8 uur durende wandeling langs verschillende vulkanen. De weersverwachting is voor het eerst sinds dagen goed dus dat voordeel hebben we al. Om 7:15 vertrekt de bus vanaf het hostel dus uitslapen zit er helaas weer niet in. Vroeg naar bed vandaag want we gaan onze energie hard nodig hebben!